Vergoeding sensors

Laatste activiteit: 27 september 2024 21 reacties 9 volgers 0 waarderingen
19 september 2024 om 16:18

Omdat er nieuwe vergoedingen zijn vastgesteld, heb ik even gekeken bij de rijksoverheid maar eigenlijk zijn er maar 3 dingen veranderd en die hebben op mij geen betrekking.

Dus wat nu... ik de verzekering gebeld, VGZ, en gevraagd of er een aanvullende verzekering bestaat waarmee die extra sensors wel worden vergoed. Ik heb dit jaar al een paar keer een ongelukje gehad en dan heb ik dus twee weken geen sensor. Maar nee, zo'n aanvullende verzekering bestond niet bij VGZ. Het is allemaal een geldkwestie he maar ik zei dat teststrookjes ook geld kosten en daar kon ze niets tegenin brengen.

Nu is mijn vraag hier, of iemand een verzekering kent die extra sensors gewoon vergoed.

En anders een email adres weet van de persoon die over de vergoedingen beslist of van de afdeling waar die persoon werkt, want ik ben best wel pissig op die persoon. Die heeft blijkbaar geen hersens en hoort eigenlijk ander werk te doen, papier prikken of zoiets. Die zal toch niet denken dat ik de sensors zomaar van mijn arm trek als ik ga douchen of gewoon nieuwe sensors weggooi? Als ik een ongelukje heb dan is dat niet opzettelijk.

Ik wil zo graag weten waarom de vergoeding van sensors zo beperkt is.

Bewerkt op 20 september 2024 om 09:01

21 reacties

19 september 2024 om 20:33

Hoi Kees,

Gebruik je iets om de sensoren beter te laten hechten? Ik plak er van die 5x7 pleisters over die ze ook gebruiken bij infusen e.d.. Die krijg ik gewoon via Bosman.

Over het algemeen vind ik Abbott niet eens heel vervelend doen over het vervangen. Mocht je door je coulance heen zijn. Na het afvallen geeft i binnen een uur ongeveer een foutcode, als je daarmee belt vervangen ze hem sowieso in mijn ervaring.

gr

20 september 2024 om 00:25

Nee, ik gebruikte toen geen extra pleister of bandje. Ik vind dat de sensor toch wel goed hecht maar tegen af stoten is het niet bestand.

Ik heb ooit een aantal van die ronde pleisters gekocht en toen heb ik een sensor op mijn dij geplakt met zo'n pleister er op maar nu loop ik weer een tijd zonder pleisters rond.

Ik kreeg ook twee keer een foutcode toen de sensor op mijn arm zat. Abbot weet niet wat die code betekent. Ik vermoed dat achter op mijn arm toch niet zo'n goede plek is. Als ik iets zwaars moet tillen, of van de grond moet pakken, dan spant de spier net te veel naar mijn idee en drukt de capillair in de vernieling, maar dat is maar een wilde gok. Op mijn dij gaat nu al een tijdje goed. Daarmee loop ik niet zo snel ergens tegenaan.

Ik had Abbot laatst al gebeld vanwege een foutmelding en kreeg een nieuwe sensor, maar als een week later weer die foutcode verschijnt, of ik de sensor er af gestoten heb, dan heb ik er moeite mee om Abbot weer te bellen. Ik ben daar niet brutaal genoeg voor.

Ik wil nog steeds zo'n overheidsfiguur die over de vergoedingen beslist op zijn kop tikken..

tok tok tok, oh dat klinkt wel erg hol, halloooo zitten hier wel hersens??

20 september 2024 om 09:31

Hoi Kees,

Fijn dat je een plek hebt gevonden waar je de sensor langer kunt gebruiken!

Het is volgens mij algemeen bekend dat de pleisters niet voor iedereen even goed werken en hulpmiddelenleveranciers hebben hier ook specifieke serviceproducten voor. Hier kan je dvk je mee helpen en heeft weinig met vergoedingen of de overheid te maken.

Wellicht kan diegene je ook met je belangst helpen. Ken je dit formulier om vervangende sensoren mee aan te vragen? https://www.freestyle.abbott/nl-nl/ondersteuning/vervanging.html

gr

20 september 2024 om 11:44

Hier kan je mopperen Over ons | Zorginstituut Nederland

Abbott heeft een fantastisch produkt op de markt gezet, maar Abbott zelf heeft wel een paar haken en ogen. Waarom krijg je als gebruiker geen inzicht in de betekenis van de foutcodes in het logboek. Sinds een update zijn het er tegenwoordig minder, maar in de beginjaren wemelde het van de foutcodes en meldingen. Wat heeft die sensor over mij te melden? Net zo als dat je geen terugkoppeling krijgt over de teruggestuurde niet-werkende spullen. Dat blijft allemaal in Frankrijk.

Over het afstoten: als bij mij een sensor een enkele keer los begint te zitten, gebruik ik stukken van 10 * 5 cm fysiotape. Ik koop een rol van 5 meter. Met één zo'n stukje tape, waarvan ik hoeken afrond met een nagelschaartje, maakt de sensor de 14 dagen wel vol. Of je kan de boord van een oude sok gebruiken. Bij een dijbeen iets lastiger

20 september 2024 om 13:29

Kees wel herkenbaar hoor wat je schrijft. Ik gebruik ook een FSL2, draag hem op mijn dij en gebruik huidlijm icm een pleister of fysiotape. Verder is mijn ervaring dat Abbott veel coulance heeft bij foutmeldingen. Afstoten gebeurd gelukkig eigenlijk nooit meer sinds ik de bovenstaande methode hanteer. (Overigens is de achterkant van je arm de enige officieel goedgekeurde locatie om een FSL te plakken, dus beschouw mijn methode niet als advies maar ter informatie).

Verder alle lof als je hier werk van maakt, de marges zijn te klein nu en extra verzekeren gaat niet.

Bewerkt op 2 oktober 2024 om 13:32
20 september 2024 om 17:48

linkage? van het artikel.

20 september 2024 om 20:48

Ja Yvonne, dat Abbot geen informatie vrijgeeft over de foutcodes is gewoon dom. Zo kunnen we ook die fout niet voorkomen, als we niet weten waardoor het werd veroorzaakt.

Bij mij is een sensor nog nooit van zichzelf los gaan zitten. Ik maak de huid wel eerst serieus schoon met IPA. De sensor is er wel een paar keer tijdens het werk af gestoten en misschien had een goede pleister wel geholpen. Ik heb een keer zo'n ronde pleister gebuikt op mijn dij. Dat blijft prima zitten, ook bij het douchen. Even droog deppen en laten zitten. Ik heb ook zo'n bandje maar ik ben het niet helemaal eens of dat goed werkt. Het zit eigenlijk vrij los anders klem ik de bloedstroom af, maar het zou strakker moeten zitten. Dus wat is wijs.. nog maar ff niet gebruiken dus.

Je moet voor de gein eens je hand met de bovenkant op tafel leggen en dan de tafel 'naar beneden' duwen. Dan wordt bij mij de achterkant van mijn arm gewoon hard. Ik vrees dat dat ook een fout veroorzaakt.

Ik ben te bescheiden om Abbot steeds te bellen. Bij een rare foutcode durf ik dat nog wel maar niet als het tijdens het werk is afgestoten. Vandaar dat ik vind dat de zorgverzekering het zou moeten vergoeden. Een sensor is voor mij iets waar ik niet meer buiten kan.

Iedere keer als ik een zending sensors ontvang, zit er een doosje teststrips bij. Ik heb nu al zoveel doosjes met teststrips. Laat men twee zendingen zonder teststrips geven en er een keer een extra sensor bij doen. Dat kost bijna evenveel. Ik ga het niet eens aan Bosman vragen want ik weet het antwoord al. Ik zit me steeds weer op te winden over de onrechtvaardigheid en de onlogica. Met sensor rij ik veel veiliger, voor mijzelf en voor de mede weggebruikers. Ik word op tijd gewaarschuwd dus een echte hypo waarbij een meter niks meer kan meten (<2 mmol/l) heb ik niet meer. Ik kan meteen zien of horen (met Juggluco) hoe laag/hoog ik zit. Jullie kennen het allemaal wel.

Laat zo'n overheidsfiguur die over de vergoedingen beslist zelf maar diabetes krijgen en het gemak van een sensor leren kennnen. En daar dan een ongelukje mee krijgen. Eens kijken of hij/zij dan nog steeds zo beslist. Maar ja die lui kunnen makkelijk zelf een sensor betalen dus wat kan ons het gepeupel schelen.

20 september 2024 om 22:39

Hoi Kees,

Een keer een pleister gebruikt, bandje zit te los of te strak, te bescheiden om Abbott te bellen maar hier wel mensen de naarste dingen toewensen. Ik vind het nogal wat. Ik denk dat iedere diabeet af en toe gefrustreerd is over zorgverzekeringen, leveranciers en hulpverleners maar je bent hier op een forum en men probeert je te helpen. Doe daar iets mee zou ik zeggen. Het staat je helemaal vrij om alle zorg woordvoerders, de staatssecretaris en de minister te mailen maar ik denk dat het weinig uithaalt. Abbott levert een product dat 14 dagen werkt, ze hebben een redelijke coulance regeling dus zonder zitten hoeft écht niet zomaar en Bosman helpt je met extra pleisters om te zorgen dat je die coulance niet te vaak nodig hebt.

Succes!

21 september 2024 om 21:44

Abbott heeft het toch maar mooi voor elkaar dat een hoop mensen hen niet eens meer durven bellen. Ik ook niet trouwens.

Gelukkig is dat ook niet nodig als je overgewicht hebt of obesitas, dan werkt de sensor schijnbaar "prima" (wel aanzienlijk minder als de concurrentie met ~de helft van de lage waarden met meer dan de toegestane afwijking, waardoor veel valse alarmen):

Bij een BMI van rond de 30 werkt die het beste en krijg je de geadverteerde MARD/nauwkeurigheid. De sensormeting zal dan hooguit 1 mmol of zo afwijken van de vingerprik. Maar als je geen overgewicht of obesitas hebt is die totaal niet nauwkeurig en krijg je te maken met grote afwijkingen, een meting van 7,5 wordt dan 3,3 of 16,5 en dat elke twee weken opnieuw, want dit gebeurt vooral de eerste twee dagen.

Zoals ik al eerder opmerkte begon mijn FSL2 sensor meestal rond de 11 nuchter en eindigde twee weken later rond de 5, maar dat lijkt met de FSL3 anders te zijn, want die begint tot nu toe steeds heel laag en gaat dan na 2 dagen omhoog en zakt dan weer in.

Abbott speelt de mensen met een hoge BMI en lage BMI handig tegen elkaar uit, wij krijgen absoluut niet dezelfde service als jullie, wij krijgen niet eens antwoord op onze berichten of klachten. Persoonlijk heb ik zelfs nooit een afgevallen sensor vergoed gekregen, want dat deden ze "maar één of twee keer", maar bij mij dus niet. Maar toen stond ik ook al op de zwarte lijst van mensen die te veel klagen en te weinig wegen.

De vergoeding van sensoren zou in veel gevallen automatisch moeten zijn, vooral zonder de tussenkomst van de intimiderende helpdesk, bv als je door hen verplicht wordt de sensor te vervangen. Daar hebben wij voor betaald, hoezo hebben zij het recht te bepalen dat wij die moeten vervangen? Waarom zit er geen wettelijke garantie op?

Of als hun sensoren telkens aanzienlijk meer afwijken dan toegestaan en dit door hun software wordt geregistreerd middels vingerprikken met hun reader; laat die software dan ook meteen een code geven voor een vervangende sensor, dat is wel zo eerlijk.

21 september 2024 om 22:11

Ik kakel als een kip zonder kop, laat ik het zo goed uitleggen.

Zo'n 10% van de diabeten zal geen overgewicht of obesitas hebben en die zijn goed voor zeker 90% van alle klachten. Die Abbott gewoon kan negeren zo lang ze de overige 90% met weinig klachten maar tevreden houdt. De klagers gaan op een zwarte lijst en krijgen niets meer vergoed, dit is wat er dan typisch gebeurd:

"Bij de op een na laatste keer stopte de sensor na 9 dagen. Was op een vrijdag net voor de middag. Gebeld met de klantenservice, vervangende sensor zou worden opgestuurd. Pas 's-avonds kon ik thuis een vervangende sensor aanbrengen. De volgende dag rond 14.30 uur weer de melding dat de sensor vervangen moest worden. Nog geen 24 uur! Weer gebeld. Opmerking: "U stuurt wel vaker sensoren terug. Ik moet even overleggen". Vervolgens we kunnen niets voor u doen. Moet overleggen met mijn diabetesverpleegkundige. Ik kreeg de foutmelding met code 365 wat interne fout betekent. Toch moest ik overleggen. Geen antwoord op mijn vraag hoe zij iets kan doen aan een interne sensor fout. De medewerker blijft herhalen dat ze niets voor me konden doen en ik moet overleggen."

21 september 2024 om 22:53

Bubbleblower ik kan begrip opbrengen voor je frustratie maar je bewering dat BMI een rol speelt bij afhandeling van klachten en dat met zwarte lijsten wordt gewerkt gaat te ver. Dergelijke harde stellingen dien je te onderbouwen of achterwege te laten.

Overigens heeft Abbott mij ook eens geadviseerd om na de zoveelste keer met de DVK te overleggen, en dat was best nuttig aangezien zij kwam met Skintac en pleisters.

Bewerkt op 21 september 2024 om 22:53
22 september 2024 om 13:14

@KeesB

Het advies voor de lange stukken tape van 10 cm is ook voor het beschermen tegen afstoten. Niet alleen voor het loslaten. De rand van de sensor wordt afgevlakt en het grotere kleefoppervlak vangen de schok beter op. Dat laatste geldt ook voor spierspanning.

Je overtollige teststrips kan je hier kwijt Insulin for Life The Netherlands

23 september 2024 om 00:50

Nou ik schreef al een heel stuk en deed iets fout en weg is mijn tekst.

@Yvonne bedankt voor de tip van die fysiotape. Ik durf het toch niet aan om het nog een keer op mijn arm te proberen. Ik wil daar geen sensor mee riskeren. Ik help een paar dagen in de week bij het ontruimen van huisjes en dan moeten ere wel eens zware dingen worden versjouwd en zo ben ik al een paar keer langs een kozijn gelopen en is de sensor er af gewipt. Dat gaat gewoon met geweld en ik durf het niet met tape te proberen, of het dan wel goed blijft zitten. Dus voorlopig maar op mijn dij.

Ik heb net een berichtje achtergelaten bij het zorginstituut. Misschien krijg ik een reactie.

@bubbleblower Abbot heeft mij nog niet gevraagd hoeveel ik weeg en hoe lang ik ben dus van een vergoeding op basis van mijn BMI kan geen sprake zijn.

Ik ben ook wel bang van zo'n zwarte lijst. Het is ook niet zo raar want Abbot hoeft de sensors niet te vergoeden. Dat moet de zorgverzekering doen.

23 september 2024 om 09:11

Zie ook dit artikel op onze website:

https://www.dvn.nl/diabetes/behandelingen/glucose-meten/glucosesensoren-en-garantie#:~:text=Garantie%20en%20glucosesensor,-De%20verschillende%20merken&text=En%20dat%20de%20sensor%20de,sensor%20uit%20garantie%20worden%20geleverd.

Helaas is het toch echt nodig om steeds weer bij Abbott aan te kloppen voor een vervangende sensor.
Deels komt dit ook voort uit wetgeving, want de fabrikant moet haperende producten kunnen monitoren.
Aan de andere kant is de redenering van de zorgverzekeraar ook niet onlogisch. Zij betalen voor een goed werkend product, en het is dan aan de fabrikant om garantie te leveren als dat niet zo is.

Desalniettemin hebben we vanuit DVN regelmatig contact met verschillende partijen om dit soort dingen onder de aandacht te brengen.
Dit heeft er ook al wel toe geleid dat bijvoorbeeld het melden van technische gebreken, en dus aanvragen van een vervangende sensor makkelijker is geworden.

23 september 2024 om 13:42

@Ties dank je voor jouw bericht.

Het stelt me weer gerust dat de fabriek moet vervangen als de sensor een foutmelding geeft.

Het is niet anders maar ik zou liever gewoon bij de leverancier aankloppen (Bosman). Zo gaat het met alles dat je koopt, als dat kapot gaat dan ga je naar de verkoper toe. Maar goed, bij een foutmelding ga ik Abbot bellen :-)