FSL foutcode 368

Laatste activiteit: 19 augustus 2024 11 reacties 5 volgers 0 waarderingen
9 augustus 2024 om 21:00

Het is nu al voor de tweede keer gebeurd dat de sensor er mee stopt met een foutcode 368. De vorige keer heb ik met Abbot gebeld en die stuurde een nieuwe sensor op maar ik durf eigenlijk niet weer te bellen. Abbot kende de foutcode niet en ik heb die sensor terug gestuurd in de speciale envelop die men toestuurde. Nooit meer iets van gehoord.

Ik had de sensor op de achterkant van mijn arm geplakt. Ik was daar achteraf toch niet zo tevreden mee omdat ik bij het strekken van mijn arm iets voelde prikken, alsof een stukje lostrok van de sensor. De fout waarmee het niet zo lang daarna stopte bevestigt mijn vermoeden denk ik wel.

Hebben mee mensen dit ervaren, dat een sensor losgetokken raakt als je aan het werk bent en je arm moet strekken, bijvoorbeeld om iets van de grond te tillen?

Als ik de sensor bevestig dan houd ik mijn onderarm tegen mijn borst zodat die spier goed ontspannen is. De huid zit daar dan ook goed los. Als ik mijn arm strek dan zit de spier vlak tegen mijn huid aan en misschien gaat het daardoor ook mis?

Ik heb nu maar een sensor op mijn dij geplakt. Ik heb er een pleister overheen geplakt, zo'n ronde met een klein gaatje in het midden, maar ik ben er niet tevreden over. De sensor kan te veel wiebelen, daar doet die pleister niets tegen. De volgende keer probeer ik zo'n bandje met kunststof houdertje dat over de sensor past.

11 reacties

10 augustus 2024 om 09:27

Hoi @KeesB, ik begrijp je schroom om Abbott opnieuw te bellen voor een nieuwe sensor, maar eigenlijk heb je die wel nodig uit medische noodzaak... het aanbrengen van de FSL sensor kan wellicht beter met een hangende arm zodat hij languit en ontspannen is? ook dat de naald / het veertje losgetrokken lijkt te worden herken ik van een enkele keer toen ik de FSL 2 nog gebruikte. Met zwaardere inspanning is dat wel lastig. extra bescherming erover en eronder kan dan zeker geen kwaad. Gebruik je een skin tac (1 x per jaar een doosje a 50 stuks gratis via de diabetesmiddelenleverancier) eronder als basis en een tape eroverheen? dat alles kan verschil maken. Heel veel sterkte ermee. Groetjes , Canuultje II.

10 augustus 2024 om 12:11

Ja, Abbott is zeer geheimzinnig over de foutcodes. Alleen het hoofdkantoor in Frankrijk beschikt er over, net zo als dat de analyses van ingestuurde foute sensoren of scanners niet worden gedeeld.

Wellicht kan je voor de resterende duur van je sensor een zeer uitgerekte band van een oude lubberende sok er over doen? Bij mij werkt ook een stuk fysiotape van zo'n 10 bij 5 cm heel goed. Over het gaatje plak ik gewoon heen. In 2016 mocht dat ook gewoon van Abbott, later is het advies veranderd. Het gaatje heeft een functie bij het aanbrengen: de naald wordt teruggetrokken de applicator in en het meetdraadje blijft achter in je huidlaag. Zelf heb ik nooit iets van verschil in meetwaarden of irritatie gemerkt of het gaatje is afgeplakt of niet.

10 augustus 2024 om 14:49

@Canuultje II, die skin tac kende ik nog niet. Ik heb geen last dat de sensor los laat, tenzij ik het langs een kozijn stoot of zo, maar als ik het zo goed moet vastplakken dat het zelfs dan niet meer los gaat dan ga ik mijn vel los trekken als ik de sensor moet verwijderen. Nee vastplakken doet de sensor wel.

Als ik mijn arm laat hangen dan is de achterkant juist gespannen. Als ik mijn arm buig dan is de achterkant ontspannen, anders kan ik mijn arm niet buigen. Maar het kan best zijn dat ik mijn arm moet strekken om de sensor aan te brengen. Met de arm ontspannen blijft het dan wellicht ook wel goed zitten. Maar ik heb er even genoeg van en kan niet nog een sensor missen. Nu in mijn dij gaat ook goed dus dat ga ik maar een tijdje proberen. Bij de volgende sensor doe ik er een bandje omheen. Ik ben niet bang dat de plaklaag los laat maar met zo'n bandje heb ik misschien minder last van af stoten.

@Yvonne, het is niet goed dat Abbot die foutmelding niet prijs geeft. Hoe kunnen we nu voorkomen dat het weer gebeurt?

Ik geloof dat je gelijk hebt met dat gaatje. Ik zou het liever afplakken want wat gebeurt er als daar vocht in komt? Dat staat direct in verbinding met de capillair. Of zou die minder goed werken als het gaatje is afgeplakt..

Maakt verder niet uit want ik gebruik nu niets waarmee het gaatje wordt afgedekt.

De lekkerste kaas zit om de gaten.

11 augustus 2024 om 17:37

Gewoon Abbott bellen.

Hoe vaker ze gebeld worden, hoe meer ze hun best moeten gaan doen.

12 augustus 2024 om 10:01

ik durf eigenlijk niet weer te bellen

Dat is ook precies de bedoeling!

Ze hebben (minstens) twee soorten gesprekken; één waarbij je gewoon wordt geholpen en dan ben je in 10 minuten klaar, maar het alternatief is dat ze je het bloed onder de nagels vandaan halen en je onderwerpen aan een verhoor dat langer dan een uur duurt, waarbij je bizarre vragen moet beantwoorden en informatie geven die ze niets aangaat.

Als dat niet doelbewust was waren de medewerkers die langer dan een uur doen over het afhandelen van een gesprek al lang ontslagen, de bedoeling is dat je nooit meer belt.

--

Code 368 komt uit de 365 serie; Your sensor is not working. Please remove your sensor and start a new one. Die krijg je nadat je eerst telkens wordt gevraagd het over 10 minuten weer te proberen en als die het dan na een uur nog niet doet krijg je dit. Je kunt die 10 minuten melding triggeren door 's ochtends langere tijd te gaan sporten.

--

Die foutmelding kwam aanvankelijk heel vaak voor, vervolgens heb ik 'm in heel 2023 volgens mij niet gehad of zelden, maar in 2024 is die weer helemaal terug en ben ik er al verschillende sensoren door kwijt geraakt.

--

Die in mijn geval al meer dan twee jaar niet worden vergoed.

Je moet Mousers advies vooral niet opvolgen, want hoe vaker je ze belt, hoe groter de kans dat een snotaap die als taak heeft het bloed onder je nagels vandaan te halen beslist dat er definitief geen sensoren meer worden vergoed en daar doe je niets tegen.

Bovendien loop je het risico op een DKA, niet bij wijze van spreken, maar letterlijk, niets verhoogt je glucose meer dan een gesprek met één van die snotapen.

12 augustus 2024 om 11:27

@KeesB Met de sensor mag je zwemmen, douchen enz, alleen geen uren. Dat er water in het gaatje komt, is geen probleem.

12 augustus 2024 om 12:04

Bubbelblower bedankt voor jouw reactie. Ik ben er wijzer van geworden.

Mijn sensors worden wel vergoed tot op zekere hoogte. Ik krijg er maar 26 per jaar vergoed.

Ik ben het er zelf niet helemaal mee eens dat ik Abbot moet bellen. Zij zullen er wel genoeg aan verdienen en best een paar sensors kunnen missen maar de ellende komt gewoon doordat de overheid het zo geregeld heeft. Ik zou wel eens zo'n overheidsfiguur bij de strot willen grijpen en willen vragen of hij/zij wel hersens heeft. Zij hebben zelf toch ook overal reserve van. Kijk maar eens bij hun in de voorraadkast. Daar ligt vast wel een pak toiletpapier om maar iets te noemen. We gaan die mensen toch ook niet verplichten om maximaal 1 rol toiletpapier in de week te gebruiken, vanwege milieu blah blah enz. Dan krijgen die mensen het ook Spaans benauwd. Autorijden met een sensor is veel veiliger dan alleen een keer meten als je vertrekt. Waarom begrijpt de overheid dat niet?

Sporten doe ik niet maar ik help een paar dagen in de week bij het ontruimen van huizen en daarbij zakt de bloedsuikerwaarde ook als een baksteen. Van de overheid mag ik dan wel meten met een teststrookje met mijn vieze handen. Nou ja met koud water kan ik ze wel afspoelen maar dat wordt ook niet altijd schoon. Het is maar wat fijn dat mijn phone me nu waarschuwt bij 5,4 zodat ik op tijd wat kan eten. Ik denk dat ik die limiet wat hoger moet gaan instellen.

De sensor op mijn dij werkt nog steeds dus dat blijf ik even zo doen.

15 augustus 2024 om 08:00

Je kunt tegenwoordig ook een online formulier invullen voor vervangende sensor. Dat scheelt bellen. En ze hebben mij nog alle keren een nieuwe toegestuurd, ook als de reden m.i. niet voldoende was. Vraag me af of ze het formulier überhaupt lezen.

15 augustus 2024 om 11:05

Dat is interessant, ik krijg heel andere mails, bv:


“Abbott Diabetes Care wil u verzoeken om een voorval met uw sensor en/of reader alleen telefonisch aan ons te melden. In het kader van de huidige AVG wetten” bla bla bla (Dit ging over foutmelding Er3,373,P wat ook al wilt zeggen dat je sensor ermee stopt. Hier heb ik destijds geen vervangende sensor voor gekregen.)

--

Of ééntje dat ik ze moet bellen om te horen waarom ik geen vervangende sensoren meer krijg (die ik tot mijn irritatie nu niet terug kan vinden, terwijl ik zeker weet dat die van augustus 2022 is)

--

of de huidige mededeling, die is: “Op basis van de verstrekte informatie in jouw online aanvraag voor een vervangende FreeStyle Libre sensor, kunnen we vooralsnog niet overgaan tot vervanging van het product.“

--

Uiteindelijk heb ik toch maar contact met ze opgenomen, want zij stuurden mij een “verzoek om contact op te nemen” maar op mijn reactie krijg ik geen reactie, hier loopt het voorlopig dood. Doordat ik in korte tijd 4 sensoren ben kwijt geraakt heb ik nu ineens helemaal geen sensoren meer, terwijl ik die als type 1 diabeet wel nodig heb en dat heb ik ook in mijn laatste reactie verteld.

--

Dat mijn laatste HbA1c ineens zo veel hoger was komt doordat ik niet langer de vervangende sensoren kan betalen, wat ik 3 jaar lang heb volgehouden.

15 augustus 2024 om 17:21

Dat is vervelend.

Wat zegt jouw diabetesverpleegkundige er van dat je geen sensoren krijgt?

19 augustus 2024 om 22:44

Wat zegt jouw diabetesverpleegkundige er van dat je geen sensoren krijgt?

Die kan daar weinig aan doen, maar heeft wel net zo'n hekel aan Abbott als zo'n beetje iedereen.

--

Interessanter is wat de DVN zegt, namelijk niets vooralsnog, maar die zal ik een herkansing geven. DVN wordt natuurlijk wel gesponsord door Abbott.

--

Van Abbott zelf heb ik ook een reactie gehad, typische repressieve tolerantie:

"Onzettend vervelend dat het allemaal niet naar wens verloopt, maar we willen je graag verder helpen. Is er een reden bekend waarom jij met type 1 niet in aanmerking komt voor vergoeding van het systeem?"

"Wellicht kunnen wij in samenspraak met je behandelteam in het ziekenhuis naar een passende oplossing zoeken. Het behandelteam kan contact opnemen met onze buitendienstmedewerker of je kunt de gegevens aan ons doorgeven."

Deze mail kreeg ik van een No reply adres. Mijn volgende mail stuur ik aan Anita de Groot, die hun PR doet, hopelijk heeft ze niet in Tilburg gestudeerd.

--

Ondertussen nog steeds geen sensoren.