Met plezier profiteer ik van het inzicht in het glucoseverloop dat de FSL-2 me alweer geruime tijd biedt. Het helpt me om behoorlijk goede cijfers te behalen. Maar de 'relatie' staat het laatste jaar wat onder spanning: die schelle waarschuwings-piep irriteert me mateloos. Het aanpassen daarvan is meer dan ondermaats, zie de opmerking verderop.
Om op tijd de glucose-koers te kunnen corrigeren, heb ik de waarschuwingsdrempels wat krapper gemaakt: laag 4,3 en hoog 9,7. Dat betekent dat ik sneller een waarschuwing krijg die ik soms al zie aankomen. Perfect gaat het niet altijd en ik vlieg ook wel eens buiten de bocht.
Heel vaak weet ik wat er aan de hand is (ook door een eerste waarschuwing), maar wordt er dan elke paar minuten op dezelfde toon telkens weer aan herinnerd. Dat is vaak het moment dat ik, als ik niet in gezelschap ben, zeer geïrriteerd de app toesnauw. Ik weet het al, ik ben er aan bezig, heb wat gegeten, ben op de hometrainer gesprongen, heb het programma aangepast en stop met bureauwerk en ga wat huishoudelijks doen. Maar telkens klinkt weer dat schelle gepiep.
Ik ervaar het als een partner die je steeds op zeer dringende toon (alarmistisch) maant iets te doen wat je al doet. Ik kan de app ook niet vragen om zich even 20 minuten gedeisd te houden. Of neem de analogie van een containerschip dat op tijd de bocht moet inzetten. Het duurt het even voordat je een duidelijk resultaat ziet. Maar je bent bezig, doet je best, en tóch steeds dat verwijtende schelle piepje.
In mijn (werk)omgeving waarbij ik vaak in contact ben met wisselende, nieuwe mensen, merk ik dat ze er ook wat onrustig op reageren. Toen ik er enkele collega's eens naar vroeg wat hun reactie op dat geluidje was, zeiden ze het als onprettig of storend te ervaren. Collega's met wie ik regelmatig samenwerk zijn op de hoogte van mijn diabetes, en tóch ervaren zij het zo. Dat verbaast me geheel niet.
Ik kan het uitzetten, maar dat is niet handig. Het kiezen van een ander geluid is mogelijk. Tot mijn zeer grote verbazing is de enige optie hetzelfde geluidje als wanneer er een SMSje binnenkomt. Echt bedroevend.
Via mijn diabetesverpleegkundige hoorde ik dat er meer mensen zijn die dit schelle piepje hoogst irritant vinden. Toen ze het aan vertegenwoordigers van Abbott meldde, was de reactie kennelijk wat lauw. 'Het hoofdkantoor in Engeland gaat er over', was een wat gelaten antwoord.
Op twee eigen pogingen om Abbott NL mijn ervaringen te delen, in de hoop op wat inzicht in wat er achter zit, kreeg ik een bedroevend simpel antwoord, dat ook als een belediging kan beschouwd worden. Men stuurde me de gebruiksaanwijzing toe. Bij een tweede poging kreeg ik een vergelijkbaar niet relevante reactie. Het leek erop dat het punt dat ik wilde maken niet werd begrepen.
Ik zocht al eens eerder op dit forum naar specifiek de interactie tussen gebruiker en app, maar nergens las ik iets over de reactie op signalen van de app is. In mijn geval zeeeeer geïrriteerd. Je zou kunnen denken dat het te maken heeft met hoe ik met de ziekte omga. Al met al best redelijk vind ik, maar het punt is vooral de wijze waarop ik wordt aangesproken. Door de app. Mijn felle antwoord lijkt een Pavlovreactie te zijn geworden, een van machteloosheid.
Een tijdje terug deed ik een poging met de app Shuggah. Die heb ik snel moeten staken omdat er al snel iets mis ging met de verbindingen en moest ook de Abbott-app opnieuw installeren. Daarna nam ik geen gelegenheid om het probleem uit te zoeken.
Deze app bood echter precies de minimale voordelen die je zou wensen: een ruime keuze in alarmtonen en de mogelijkheid om het alarm een vastgestelde tijd te dempen. Of je kan instellen dat tijdens zelf ingestelde uren ('s-nachts) het alarm altijd schel klinkt, weet ik niet. Daarvoor heb ik te kort van de app gebruik gemaakt. Aan het volledig begrijpen van de benamingen en werking van de vele instellingen kwam ik niet toe.
Tot zover mijn 'klacht' over de beleving van de interface van de FreeStyleLibre-2. Hopelijk leest Abbott mee. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die worstelt met dit aspect van deze app. Wellicht vindt die discussie elders plaats.
Wat is jullie ervaring met het bovengenoemde? Ik ben benieuwd.
Groet,
Jan
37 reacties